Hästhjälp

Alla inlägg under april 2014

Av Julia - 22 april 2014 18:35

Tänkte ge er 2 hopptips idag.
Tips ett:
Om du har en häst som är osäker på hinder, eller är rädd, så ska du först vänja den vid bommar. Låt den lukta, sen gå över, sen hinderstödet och sen testa ställa upp 2 hinderstöd och låt hästen lukta och sen gå förbi. Sen kan du sätta upp 2 hinderstöd och sen lägga en bom mellan, och inte lägga upp ett hinder. När det går bra kan du sätta upp ett hinder.
Tips två:
Var aldrig osäker och hoppa samtidigt. Då kan hästen bli osäker också, och stanna. Sänk hellre och när du klarat det kan du höja. Bara för att hästen klarar att hoppa det en gång, betyder det inte att den alltid hoppar det fastän du är osäker. Prövade precis på det, och jag var nära på att flyga av ;)

Ursäkta den suddiga bilden.

Av Julia - 18 april 2014 13:42

Ger er ett litet shettis tips igen, som kan vara nödvändigt. Har ni en väldigt bockande bockande bäst med energi ska ni absolut inte longera den innan ni rider den. Då bockar den igång sej och bockar när du rider den sen bockar den ännu mer. Såklart kan de hjälpa med vissa och vissa inte, men bara så det vet funkar det inte med Tilda!

Av Julia - 8 april 2014 11:16

Väldigt många hästar som inte är longerade så mycket, som blir longerade ibland, tycker det är väldigt kul att bli longerade kan ibland bocka och springa väldigt fort, men bli inte rädd för hästen att rida, för när man rider blir hästen mer kontrollerad. Men hästen är bara så i början, om man bara lugnar hästen och fortsätter longera så blir hästen mycket finare att arbeta. Hoppas ni gillar tipset ??

Av Julia - 4 april 2014 20:14

Dem flesta som har häst/medryttarhäst har ingenstans att rida för att dem står på en gård bort från närmsta ridhus. Och då är mitt tips att gå mitt ut i skogen och leta efter stigar/lindor/öppna stället att galoppera mycket på. Det älskar ALLA hästar. (Räkna bort gamla hästar) Det är sjukt bra OCH kul för både dig och hästen. Och är du rädd för att rida hästen så går det också jättebra att leta efter öppna ytor att longera. Annars kan du gå i grimskaft med hästen. En promenad är så så mysigt. Gjort det med Viada flera gånger. Det känns som en egen tid, med massa kärlek. Underbart! ??

Av Julia - 2 april 2014 21:26

 Som många vet så är ju shettisar envisa små jäklar. Så tänkte ge er ett litet tips när ni ska rida dem, som funkade utmärkt idag! Jag satt mej ner i sadeln och lutade mej lite bakåt. Jag hade reglerande tyglar och var ytterst försiktig med min skänkel. Dock är Tilda inte inriden riktigt. Mest bara gått med en unge på. Så ja, men detta fukar även på shettisar som bockar och är känsliga med skänkar. Eller, detta funkar på alla hästar. Hoppas detta tips hjälpte lite så hörs vi någon annan gång!

Av Julia - 2 april 2014 13:41

Hej!

I denna blogg kommer jag lägga ut hästtips, ridtips, ridklädstips mm. Jag är medryttare på två hästar, en shettis som heter Tilda och en D-ponny som heter Viada. Jag själv heter Julia och är 13 år i November. Om ni vill följa min vardag så kan ni följa mig på jullez.horseworld.se. Hoppas ni gillar denna blogg, ha det bra!






Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards